Cogsによる「国内給与水準2023」のページへアクセスいただきありがとうございます。弊社はデジタルトランスフォーメーションの分野におけるトップレベルの転職エージェンシーとして、Eコマース、デジタルマーケティング、ソーシャルメディア、デザイン、クリエイティブ、データ分析など、様々な分野に特化しています。
(For the English version, click here: Japan Digital Salary Benchmark 2023.)
弊社は、先進技術を持つ企業やデジタルトランスフォーメーションを積極的に進めている企業など、多様な企業への転職コンサルティングを専門としています。弊社のクライアントは、小売、消費財、ヘルスケアなど、多様な業界に及んでいます。また、大手企業との直接のパートナーシップに加え、デジタルトランスフォーメーションの推進全体をサポートする重要な役割を担っています。例えば、デジタル広告代理店、コンサルティング会社、ソフトウェア会社など、さまざまな分野でデジタル化を推進する企業に対して、バイリンガル人材紹介サービスを提供しています。
給与の水準は、さまざまな要因で大きく変化します。業界によって給与水準は異なり、エージェンシー以外の企業やブランド(インハウス)の場合、ファッション業界やエンターテインメント業界は最も低く、ソフトウェア、 などのビッグテック企業は最も高くなっています。また、デジタル先進企業やビッグテック企業では、従来型企業よりも給与水準が高いのが一般的です。さらに、外資系ビッグテック企業や外資系企業の出資を受けている企業は、同業の日本企業よりも給与水準が高い傾向にあります。
基本給の最も高い企業
基本給の最も高い企業としては、大手のビッグテック企業がトップで、次いでグローバルソフトウェア企業、そしてデジタルトランスフォーメーションやデザインに特化したデジタル広告代理店/コンサルティング会社が続きますが、インハウスの場合は基本給水準が最も低くなる傾向があります。
年次賞与および株式報酬
一般的な賞与は、企業の規模や 業種によって差が生じます。大手広告代理店およびデジタル広告代理店では毎年10~15%の賞与が支給される一方、コンサルタント業やインハウスでは20%に達する場合もあります。大手ビッグテック企業、グローバルソフトウェア企業や一部の多国籍企業では、株式報酬が支給されることもあります。
圧倒的に給与の高い大手ビッグテック企業では、年間基本給の40~50%に相当する年次賞与や株式報酬が支給される場合が多くあります。
過去12ヶ月間の傾向
- 日本では、世界的な混乱のさなかにおいても、デジタルスキルの需要は安定しています。
- Eコマース、マーケティング、デザイン、クリエイティブ、データなど、デジタルに関するスキルを持つ人材を探す先としては、依然として広告代理店やコンサルティング会社が中心となっています。しかし、広告代理店の人材の中には、より高い主体性とワークライフバランスを求め、インハウスに転職したいというニーズが高まっている状況もみられます。現在、広告代理店からインハウスへの転職を希望する人材の需要は、そうした職種の供給量を大きく上回っています。
- 過去12ヶ月間、高額な給与のオファーに大きな変化は見られませんでしたが、人材獲得競争や従業員確保のための取り組みにより、低い給与帯の期待値は上昇しています。例えば、Eコマースでは、募集職種が少なく、募集給与が安定しているECディレクターに比べ、募集給与が上昇したECマネージャーの採用が目立っています。
- 大手ビッグテック企業で従業員の一時的な削減が行われた結果、相場より40%以上高い給与水準を持つ人材が大量に流出しました。一方、こうした企業は採用活動を休止しており、経験豊富なプロフェッショナルの多くが転職先を求めている状況です。求職者の中には、低い給与を受け入れて仕事を確保する人もいれば、同水準の待遇を求めて転職活動を継続する人もいます。
- 最近の求職者は、自分の仕事や入社する会社にやりがいや目的を求めています。多くの場合、自分が信頼できる会社で働くためなら、現在の給与より低くても構わないと考えています。
- オフィス回帰 VS 完全リモートワーク:現在の雇用市場の動向を見ると、週2~3日の勤務で従業員をオフィスに戻すことを目指す企業と、より融通の利く仕事の場を積極的に求める求職者との間に溝があることがわかります。企業は従業員にオフィスへの回帰を促す一方で、求職者はより良いワークライフバランスとより柔軟な働き方を求めて転職を希望する傾向が強まっています。これは、バランスのとれた職場環境と、リモートワークとオフィスワークを選択できる自由を求める傾向が強まっていることを示しています。
給与調査の数値について
本調査では、グローバル企業で働くバイリンガルの求職者の基本給に焦点をあてています。特に、デジタルマーケティング、Eコマース、セールス、データ分析など、需要が高く、供給が限られている職種では、バイリンガルの人材が最も高い給与を受け取っています。
下記には求職者が見込める基本給を記載していますが、業界やグローバル性、ビッグテック企業や 従来型企業など、企業のタイプによって幅がある場合があります。また、賞与や株式報酬も大きく異なります。
Cogsについて
Cogsでは、デジタルアナリティクス、プロダクトマネジメント、マーケティングおよびEコマース、プロジェクトマネジメント、アカウントマネジメント、セールスおよびカスタマーサクセス、ストラテジー、クリエイティブ、デザイン、コンテンツプロダクションなど、幅広い職種を対象として転職コンサルティングを行っています。
Cogsのクライアントには、デジタル/広告代理店、Eコマース、デザインスタジオ、コンサルティング会社、テクノロジー関連企業、小売業、クリエイティブエージェンシー、メディア/エンターテインメント、ヘルスケア、消費財、ソフトウェア開発など、さまざまな業界の企業が含まれます。
Welcome to the 2023 Japan Digital Salary Benchmark, conducted by Cogs, a renowned global recruitment agency specializing in digital transformation. We specialize in recruitment for e-commerce, digital marketing, social media, design, creative, and data analytics.
Our expertise extends across a wide spectrum of companies, including tech-forward organizations and those currently engaged in digital transformation initiatives. Our client base represents diverse industries, including retail, consumer goods, healthcare, and more. In addition to collaborating directly with major corporations, we also engage with the network of specialized vendors and companies within each industry. These entities encompass digital agencies, consulting firms, and software companies, all of which contribute to the evolving landscape of digital transformation.
Salaries on offer can vary significantly. In-house salaries depend on the industry, with fashion and entertainment offering the lowest salaries compared to high-tech companies in software, finance and payments offering the highest. Digital-first and tech companies generally pay more than their traditional counterparts. Additionally, foreign tech companies or those backed by foreign entities tend to offer higher salaries than Japanese equivalents
Highest base salaries on offer
When considering the highest base salaries, big tech companies rank at the top, followed by global software firms and then digital agencies/consultancies specializing in digital transformation and design, and the lowest would-be in-house roles.
Highest bonus and share options on offer
Typical bonuses vary depending on the level and type of company. Major advertising and digital agencies may offer annual bonuses of 10-15%, while in-house and consultancy bonuses could reach 20%. Big tech, global software and some MNCs offer share incentives in their packages.
As the highest payers by far, big tech companies often provide annual bonus and share incentives amounting to 40-50% of the annual base salary.
Trends from the past 12 months
- The demand for digital skills in Japan has remained steady despite global turbulence.
- The agencies and consultancies continue to be the primary talent pool for digital skills in e-commerce, marketing, design, creative, and data roles. However, we have seen a growing desire among agency professionals to transition in-house for more ownership and work-life balance. Right now, the demand for agency people wanting to move from agency to inhouse far outstrips the supply of these roles.
- While the top salaries offered have not seen significant increases in the past 12 months, the lower range of salary expectations has risen due to competition for talent and employee retention efforts. For example, in e-commerce, we have noticed an increase in hiring for EC Managers which has increased rates on offer, compared to EC Directors where they have been less roles and rates have remained steady.
- There have been layoffs in big tech companies, resulting in a surplus of candidates with salaries 40% above the wider market rate. However, these companies have paused hiring, leaving many experienced professionals seeking employment. Some candidates have accepted lower salaries to secure work, while others have held out for comparable compensation.
- Candidates today seek meaning and purpose in their work and the companies they join. In many cases, people are willing to earn less than their current salary to work for a company they truly believe in.
- Return to the office Vs fully remote. The current trend in the job market shows a divide between companies aiming to bring employees back to the office for a 2-3 day workweek and candidates actively seeking job opportunities that provide greater flexibility. Companies are encouraging employees to return to the office, while candidates are increasingly willing to change jobs in pursuit of a better work-life balance and increased flexibility. This indicates a growing desire for a balanced work environment and the freedom to choose between remote work and office-based work.
About the numbers in our salary survey
Our survey focuses on base salaries for bilingual candidates working in international companies. Bilingual talent commands the highest salaries, especially in high-demand roles such as digital marketing, e-commerce, sales, and data analytics, where supply is limited.
Listed below are the base salaries candidate could expect but the range can be wide based on the industry, global nature, and type of company such as tech company vs traditional. Also, the bonuses and share incentives vary greatly.
About Cogs
At Cogs, we recruit for a wide range of roles in digital analytics, product management, marketing and e-commerce, project management, account management, sales and customer success, strategy, creative, design, and content production.
